dilluns, de maig 25, 2009

NTICEDU Fitxa Mini projecte 2.5




TÍTOL ACTIVITAT
Sabem afrontar reptes? La Odissea.

La Viatjant, que es traslladarà per diferents llocs del món sola amb el seu veler, es comunicarà amb el grup de nens/es del centre obert perquè l’ajudin a superar i solucionar els diferents problemes que li sorgeixen en el dia a dia i alhora acompanyaran a la Viatjant en la visita del diferents llocs del món i al qüestionar-se costums i tradicions

AGENTS PERSONALS
o Grup 10 nens/es procedents d’un centre obert de 14 a 15 anys.
o Educadora
o Viatjant (noia que viatja per tot el món sola amb el seu veler)

TECNOLOGIA MEDIADORA
Nens i Viatjant: ordinadors amb connexió a Internet: gravacions telefòniques i d’imatges, emails, visionat fotografies.

PROBLEMA:TIPUS I CARACTERÍSTIQUES
Els ordinadors s’utilitzaran en aquest cas per a comunicar-se amb la viatjant i resoldre els diversos conflictes que se li plantegen

Tipus:es tracta de problemes de resolució de dificultats, formes més comunes de solucionar problemes quotidians.
La resolució de dificultats o varies es basa en el coneixement experimental, que és exactament el que els manca als principiants. Ensenyar a resoldre dificultats als principiants requereix que descobreixin el màxim nombre de problemes possible per a guanyar coneixement experimental que integrarà el coneixement conceptual, procedimental i estratègic necessaris.

Característiques:
o Estructuració: problemes mal estructurats ja que les seves solucions no són predictibles ni convergents
o Complexitat: es tracta de problemes complexos ja que el nombre de temes, funcions i variables, el nombre d’interaccions i la predictibilitat del comportament d’aquests no són fixes ni es poden predir
o Especificitat de camp: són abstractes ja que es tracta de problemes mal estructurats en forma de dilemes
PROBLEMATITZACIÓ
o Sé afrontar dificultats? I prendre decisions?
o L’ educadora els hi plantejarà una sèrie de dilemes o problemes de la vida quotidiana i realitzarà un debat en el qual els nens/es aportaran diferents solucions a problemes.

CONTEXT
o La sala del centre obert en la qual tindran els ordinadors. A les parets hi ha diferents murals fets pels alumnes del diferents llocs que visita la viatjant.
o Llocs del món i veler: als quals viatja la Viatjant i es troben en els diferents continents

CARACTERÍSTIQUES APRENENTS
Els 10 nens/es del grup del centre obert de 14 a 15 anys provenen de famílies amb un nivell econòmic i educatiu baix. Alguns d’ells provenen de famílies amb problemàtiques força greus: alcoholisme, drogadicció. Entre ells en algunes ocasions es falten el respecte i en general hi ha molt poca cohesió de grup.

COMPETÈNCIES A ASSOLIR
o Capaç d’ afrontar una situació complicada
o Capaç de prendre decisions (en la mesura de la seva edat)
o Treball en equip (poder veure la gran importància que tenen les persones que tenim al nostre voltant en la nostra vida diària i els avantatges de treball en grup)

CONTINGUTS
Els continguts tenen a veure amb els procediments i actituds que els nens/es adopten per a la resolució de dificultats

SEQÜÈNCIA ACTIVITATS I PAPER MEDIADOR
L’activitat durarà un any durant el transcurs d’un curs escolar de setembre a juny. Durant aquest temps cada dia de dilluns a divendres de 19 a 20:30 els nens/es podran:

o Rebre missatges en forma d’email o gravacions de vídeo de la Viatjant
o Comunicar-se amb la Viatjant a través de la web cam
o Escriure cartes a la Viatjant
o Realitzar activitats relacionades amb el diferents llocs que visita la Viatjant (murals, debats, tallers)
o Conèixer parts del veler i expressions utilitzades en el món de la navegació per a descriure una acció o un moviment de l’embarcació

Tot això per a poder ajudar-la a solucionar problemes, animar-la en moment durs de la seva travessia o bé gaudir de les bones sensacions a bord del veler.

Possibles conflictes o problemes a solucionar:

o Com racionalitzar el menjar i l’ aigua
o Com superar l’estar tant de temps fora de casa sense la seva família i amics
o Com solucionar el fet de que se li hagi trencat el màstil, element estructural per suportar ambdues veles
o Com organitzar les diferents activitats que ha de realitzar diàriament a bord
o Què ha de fer quan est troba malament: es mareja, té mal de panxa o bé té grip
o Com triar la millor direcció per a traslladar-se quan hi ha tempestes

L’educadora, ajudarà als nens/es a funcionar les diferents eines tecnològiques, realitzar els diferents tallers de diversos llocs del món i a resoldre les dificultats de la Viatjant. En els debats intervindrà com a mediadora.

FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA
He triat aquest cas per a poder il·lustrar els problemes de resolució de dificultats perquè crec que és un bon exemple d’aprenentatge que es pot donar en l’educació no formal. Es tracta d’un aprenentatge significatiu que té com a característiques principals el seu caràcter: actiu, constructiu, col·laboratiu, intencional, conversacional, contextualitzat i reflexiu.

PROCEDIMENTS I CRITERIS AVALUACIÓ
Autoavaluació: l’educadora proporcionarà als nens/es les tècniques i la metodologia necessàries perquè puguin avaluar personalment el seu aprenentatge. D’altra banda, els nens/es podran avaluar el seu aprenentatge observant les conseqüències que tenen les seves accions en la resolució dels diferents problemes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada