dilluns, de maig 25, 2009

Activitat 2.1 Canvi Conceptual

Creus que s’ha produït canvi conceptual?Per què?

Sí que crec que s’ha produït canvi conceptual ja que ha canviat la meva manera d’ entendre alguns conceptes i marc conceptuals. A continuació mostro algunes de les raons per les quals he arribat a la conclusió que he mostrat anteriorment. Afegeix una imatge

En primer lloc, hi ha hagut una reorganització de conceptes. Per a alguns investigadors (Chi, 1992; Thagard,1992), el canvi conceptual és un procés revolucionari en el qual la manera com s’entenen els conceptes se substitueix per una altra comprensió que s’espera que sigui millor. El canvi és una reorganització radical o marcada de les estructures del coneixement (Dole i Sinatra, 1998). Durant l’estudi, podem trobar informació que no correspon a les nostres teories i podem o ignorar-la o intentar reconciliar-la amb el que ja sabem. Aquesta reconciliació implica que reestructurem el que ja sabem. El canvi conceptual requereix un alt compromís cognitiu. Per reestructurar el que ja sabem, els estudiants em de regular-nos a nosaltres mateixos, esforçant-nos a analitzar sintetitzar la nova informació.
Segon Dole i Sinatra (1998), en el nivell més alt de compromís, els estudiants pensem detingudament sobre els arguments i contraarguments relacionats amb el missatge, amb la qual cosa aconseguim una alta probabilitat que s’efectuï un canvi conceptual.

El canvi conceptual és una funció del nivell de compromís conceptual (Dole i Sinatra, 1998). Els aprenents mostrem de forma natural una certa força, coherència i compromís amb les concepcions que posseïm.

La idea del compromís conceptual previ davant l’experiència anterior, el podem enllaçar amb la idea, que el canvi conceptual més significatiu només succeeix si és intencional(Dole i Sinatra,1998). És a dir, en el moment en que l’aprenent és conscient que la seva comprensió és inadequada i percep la necessitat de canvi, és probable que el canvi sigui significatiu (Luque,2003).

Els estudiants més avançats podran arribar a desenvolupar els seus models conceptuals mitjançant el descobriment, en el moment en què algú estableixi un nou sistema conceptual i els estudiants addueixen les seves pròpies hipòtesis.


D’altra banda, la construcció de models mentals és important perquè es tracta d’un dels processos cognitius que comporta major relació conceptual. Resoldre problemes de disseny pot ser potencialment més atractiu però les tecnologies actuals aconsegueixen millor els processos de creació de models que els de disseny. En aquest sentit, quan parlo de construcció de models em refereixo a la construcció, manipulació o comprovació de models que he efectuat.
En el canvi conceptual pren molta importància el context en el qual adquirim els coneixements. Una de les premisses bàsiques del constructivisme és que el coneixement es construeix a partir de les interaccions amb el medi ambient. El coneixement que els estudiants construeixen consisteix no sols en les idees (contingut), sinó també en el coneixement sobre el context en què són adquirides, allò que la persona estava fent en aquell entorn i allò que pretenia de l’entorn.
La comunitat d’aprenentatge en la qual he treballat, en aquest cas amb la resta de companys de la UOC, ha ajudat al canvi conceptual. En aquesta comunitat, he pogut aprofitar les habilitats de la resta de companys i aportant suport social. D’altra banda, he pogut conèixer les aportacions dels altres.

Per a finalitzar aquest apartat, mostraré la meva argumentació seguint Toulmin:

Hi ha un canvi conceptual en els meus coneixements.

Una de les raons per les quals parteixo d’aquesta premissa és perquè ha canviat la meva manera d’ entendre alguns conceptes i marc conceptuals com ara tècnica, tecnologia i ciència.

Per tant, com que hi ha una reorganització, modificació i ampliació de conceptes, existeix un canvi conceptual.
Accions educatives que han incidit en les diferències existents entre ambdós coneixements

En primer lloc, comentar que per a poder adquirir nous coneixements, modificar els que ja tenia o ampliar-los, ha estat necessaria la realització i posterior lectura de les qüestions inicials i el mapa conceptual que realitzarem a principi de curs. Sense aquest no podríem valorar si hi ha hagut o no un vertader canvi conceptual.

No obstant, la eina que més m’ha ajudat a adquirir nous coneixements ha sigut el fet de poder compartir i veure altres mapes conceptuals (miniactivitat 1.3) dels companys. Això m’ha permès d’una banda, poder analitzar i valorar els mapes d’altres companys i d’altra banda, disminuir la petita angoixa del “podré o no podré” aprendre a utilitzar un programa nou.

El fòrum, ha estat també un espai important per al meu aprenentatge. A través de dubtes que han plantejat els meus companys i jo, d’altres ens han solucionat els problemes i aclarit els nostres dubtes. Valoro molt positivament la tasca que han fet els companys al fòrum ja que moltes de les seves respostes han sigut ràpides i eficaces.

També, m’ha ajudat força el debat sobre CTS. Aquest em va agradar molt, en primer lloc perquè es tractava d’un debat diferent a tots els que havia participat abans. En segon lloc, perquè el sistema de bàndols em va agradar molt ja que malgrat que no estiguessis d’acord amb la idea principal del teu bàndol havies d’intentar cercar arguments per argument el teu punt de vista.

La lectura dels mòduls 1 i 2 penso que és necessària per a poder entendre els diversos enfocaments teòrics i realitzar les diverses activitats. No obstant, també volia comentar que pel que fa al mòdul 2, he hagut de rellegir els apartats 2 (Aprendre a solucionar problemes i 3 Entorns d’aprenentatge de resolució de problemes en línia) perquè m’ha costat moltíssim entendre’ls.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada